Preguntes freqüents

En aquest apartat acabareu de trobar resposta als vostres dubtes.

Si voleu crear una associació, primer de tot cal tenir clares algunes qüestions:

  • Quin projecte volem iniciar?
  • Per què volem crear l'associació?
  • Quins són els nostres objectius? Per assolir-los, és necessari associar-nos? 
  • Hi ha aquesta mancança al territori?
  • Quantes persones serem?
  • A qui va dirigida?
  • Com volem que sigui la nostra entitat?

Abans de constituir legalment l'entitat al Registre d'Entitats Jurídiques de la Generalitat i al Registre Municipal d'Entitats de L’Hospitalet, és important clarificar què serà l’entitat, què es vol assolir, com ho vol assolir i a qui va dirigida.

Per tal d’ajudar-vos, podeu contactar amb l’Oficina d’Entitats de L’Hospitalet.

També podeu consultar el següent recurs que posem a la vostra disposició:

4 idees clau per engegar una entitat

Inscripció al registre d’entitats jurídiques de la generalitat

Havent decidit que es crea l’entitat, cal realitzar la inscripció de la constitució al Registre d’Entitats Jurídiques del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya

El tràmit es pot fer de manera telemàtica adjuntant la documentació que es trobarà a la web de la Generalitat. En concret caldrà aportar la següent documentació:

  1. Acta fundacional (datada i signada per totes les sòcies fundadores): Model d'acta fundacional
  2. Còpia dels DNI / passaports / permisos de residència de totes les sòcies fundadores
  3. Els estatuts (datats i signats per totes les sòcies fundadores o, com a mínim, per president/a i secretari/a): Model orientatiu d'estatuts
  4. La justificació del pagament de la taxa (62,55 €) només s'exigeix en el moment d'iniciar la prestació del servei. Si es presenta documentació complementària relativa a un expedient en tràmit, no s'ha de tornar a pagar la taxa.

En el cas de les associacions esportives, el procés és diferent, ja que hi ha un Registre específic:

Registre entitats esportives Generalitat

Petició del nif de l’entitat

El NIF és un document necessari per tal de poder iniciar l’activitat econòmica de l’associació, per exemple per poder rebre factures,  obrir un compte corrent, demanar subvencions, contractar serveis, entre d’altres.

La documentació que cal presentar a Hisenda és la següent:

  1. Resolució favorable d’inscripció al Registre d’associacions
  2. Original i còpia dels Estatuts
  3. Original i còpia de l’Acta fundacional
  4. Original i còpia del DNI/NIF del representant legal de l’entitat (president/presidenta)
  5. La declaració censal (model 036), que trobareu al web de l’Agència Tributària.

Registre municipal d’entitats

Formar part del Registre Municipal d'Entitats facilita les relacions entre l’Ajuntament de L’Hospitalet i l’associació. Cal aportar la següent documentació:

  1. Acta fundacional (datada i signada per totes les sòcies fundadores)
  2. Resolució definitiva d’inscripció al registre de la Generalitat
  3. NIF definitiu
  4. Estatuts aprovats pel Registre de la Generalitat
  5. Certificat del nº de sòcies, signat per secretària amb vistiplau de president/a

Recursos per constituir una entitat

Des de l’Oficina d’Entitats us donarem suport en aquest procés. Igualment, podeu consultar els següents recursos:

Participació

Un òrgan de participació és un grup format per membres d'una organització que es reuneixen periòdicament per deliberar i informar-se sobre un àmbit o àrea específica del mateix. La teva entitat pot participar als òrgans de participació de L'Hospitalet que siguin oberts. 

Comunicació i digitalització 

Cada cop més, les entitats requereixen de tenir una bona estratègia comunicativa. A l'apartat de Formació, podreu trobar opcions per adquirir coneixements al respecte.

També podeu consultar els següents recursos que posem a la vostra disposició:

Si voleu donar de baixa una entitat i no sabeu com fer-ho, poseu-vos en contacte amb l'Oficina d'Entitats i us acompanyarem en aquest procés. 

L'obtenció del certificat digital per a les entitats és imprescindible per poder realitzar qualsevol tràmit telemàtic. Si teniu dubtes sobre en què consisteix aquest certificat digital, com poder aconseguir-lo, quins tràmits podeu realitzar o com renovar-lo en aquest apartat us ho aclarirem.

Què és el certificat digital?

Funciona com una certificació digital de persones físiques i representants de persones jurídiques que vincula les vostres dades en forma signatura i acreditant la vostra identitat. Amb aquest certificat us permetrà realitzar tràmits online

Com podeu obtenir-lo?

Enllaç on sol·licitar-lo - FNMT (Fàbrica Nacional de Moneda y Timbre)

Quins tràmits podeu realitzar amb el certificat?

Tràmits: Hisenda, Seguretat Social i qualsevol organisme per presentar subvencions, entre d'altres tràmits.

Com podeu renovar el certificat?

Enllaç per renovar-lo - FNMT (Fàbrica Nacional de Moneda y Timbre)

On s'ha de registrar una entitat?

Les entitats es poden registrar a la Generalitat de Catalunya, al Ministeri de l'Interior i les entitats religioses al Ministeri de Presidència.

Com sol·licitar el NIF de l'entitat?

Una vegada us heu inscrit al Registre, podeu demanar un NIF provisional al Ministeri d'Hisenda.
Una vegada tingue la resolució de la inscripció al registre corresponent, podeu demanar un NIF definitiu al Ministeri d'Hisenda (Enllaç per sol·licitar-ho)

Com obtenir una còpia de l'acta fundacional i del estatus de la vostra entitat?

Cal presentar la sol·licitud de certificació de dades registrals

Les persones estrangeres poden crear i registrar una entitat?

Sí. Les persones estrangeres també poden crear una entitat.

Més informació:

Un càrrec de la junta pot percebre un sou de l'entitat?

En les associacions i federacions d’àmbit català, els càrrecs de la junta directiva mai poden percebre un sou provinent de l’entitat per aquesta tasca. En altres paraules, la funció de membre de la junta directiva de les associacions i federacions, d’acord amb el Llibre Tercer del Codi Civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques (article 322-16), no pot ser remunerada atès que aquestes persones han d’exercir el seu càrrec de manera completament gratuïta. La normativa catalana, però (article 322-16 del Codi Civil), introdueix un matís: els membres de l’òrgan de govern que exerceixin funcions de direcció, de gerència o altres, si aquestes no són funcions relacionades amb la tasca de govern de l’associació o federació, podran ser retribuïts sempre i quan s’estableixi una relació laboral entre aquesta persona i l’entitat, i no siguin més de la meitat dels membres de l’òrgan de govern els qui percebin un sou provinent de l’entitat en aquests termes. Recopilant:

  1. Només si aquesta retribució es produeix en el marc d’una relació laboral.
  2. Només si la tasca per la qual es troba contractada la persona és diferent de les que exerceix per motiu del seu càrrec a la junta directiva li pertoquen.
  3. El nombre de membres de la junta directiva que perceben un sou de l’entitat no superen el 50% del conjunt de membres de la mateixa junta. Per exemple, si hi ha tres persones a la junta, només pot cobrar una; i si n’hi ha quatre, només poden cobrar fins a dues.