Notícies d'interès per les entitats de L'Hospitalet de Llobregat
Atenent la possibilitat que ens donava el suport de la Diputació de Barcelona i, coneixent la dificultat d’algunes AFAs de la ciutat per poder tirar endavant la gestió diària, es va convenir una actuació conjunta entre l’Oficina i el Programa d’Acompanyament Educatiu a les Famílies (PAEF), del Servei d’Educació, per elaborar la primera fase d’un Pla d’Enfortiment de les AFAs de la ciutat des de les vessants administrativa, en tant que entitats, i educativa.
Amb l’ajut d’uns consultors especialitzats en associacionisme, i durant els darrers mesos de 2024, s’ha fet un estudi en què han pres part 20 AFAs i 32 direccions de diversos centres públics de primària de la ciutat.
Un avançament de les principals conclusions són:
La participació en les AFAs no pot anar deslligada de la participació en la comunitat. Es fa necessari, doncs, establir vincles i ponts amb l’entorn de cada centre perquè les AFAs siguin un agent comunitari més.
Diverses AFAs han transmès la necessitat també de rebre major suport per part de la direcció del centre per poder millorar el seu funcionament i la vinculació de les famílies. Aquesta percepció es deu a la consideració que aquesta figura hauria de ser la principal aliada, però parteix també del desconeixement d’altres agents i figures que podrien donar-hi suport (agents comunitaris, oficina d’entitats, PAEF…).que, durant aquest trimestre, es presentin les conclusions definitives de l’estudi i una proposta d’actuació a les direccions i les famílies que han participat i, també, a la resta de la comunitat educativa.
Es detecten certes mancances rellevants pel que fa a l’actualització de la seva documentació orgànica i el compliment de normatives. S’escau reforçar els serveis d’assessorament i formació en aspectes legals i administratius (Certificat digital, Estatuts, Reglament de Règim Intern, Factura Electrònica, Assegurances…).
La gestió econòmica principalment es duu a terme des del voluntariat de les famílies: cal dur a terme accions concretes per facilitar la seva tasca i/o augmentar el coneixement. Projectes com la mancomunació de serveis entre les AFAs o compartir la gestió econòmica de l’entitat amb altres serien algunes opcions que van més enllà de la formació.
S’ha detectat molt interès per dur a terme accions de manteniment dels centres escolars i la implantació d’horts escolars a través dels quals implicar-se les famílies i, possiblement, esdevenint un punt de trobada intergeneracional.
Està previst que, durant aquest trimestre, es presentin les conclusions definitives de l’estudi i una proposta d’actuació a les direccions i les famílies que han participat i, també, a la resta de la comunitat educativa.
Butlletí de l'Oficina d'Entitats de L'Hospitalet